2812663883_f8f739fa15.jpg

City-lehden kunniakirja: Vuoden matkailuelämys 2008Kadonnut kaupunki: elämyspuisto Oulu 2008 oli kahdeksan päivän mittainen dramatisoitu kaupunkitapahtuma Oulussa 6. – 13.9.2008, joka koostui erilaisista esityksistä, retkistä ja peleistä. Tapahtuma tarjosi sekä perinteisiä että uutta luovia väyliä kokea kaupunki. Tekijöinä toimi joukko oululaisia ja muualta Suomesta tulleita teatteri-, tanssi- ja media-alan sekä roolipelien ammattilaisia. Sekä työryhmälle, katsojille että kaupungille oli annettu rooli. Oulun kaupunki esitti elämyspuistoa, eksoottista muinaiskohdetta. Työryhmä esitti elämyspuiston rakentanutta ja palveluista vastaavaa Kadonnut kaupunki -organisaatiota ja sen työntekijöitä. Katsoja/kokija oli matkailija tulevaisuudesta, joka on valinnut kohteekseen Kadonneen kaupungin rakentaman elämyspuiston, joka oli lähes täydellinen kopio Oulun kaupungista vuonna 2008. Elämyspuiston tilaajana, ”kummisetänä” ja päähenkilönä toimi näyttelijä-tanssija Sami Henrik Haapalan esittämä salaperäinen Don Walsh, Philip K. Dickin novellista The Chromium Fence lainattu sankari.

tuotanto: Flow Productions

KK_logo_v3
KK_logo_v3

TYÖRYHMÄ:

alkuperäisidea ja Don Walsh: Sami Henrik Haapala konsepti: Toni Alatalo, Sami Henrik Haapala, Pekko Koskinen, Janne Saarakkala ja Pirjo Yli-Maunula taiteellinen johtaja: Janne Saarakkala apulaisohjaaja: Jonna Wikström pelisuunnittelu ja -ohjaus: Pekko Koskinen pelivetäjät: Tomi Kujanpää, Laura Vallius, Juho Auer, Olli Kantola, Tuomas Kortelainen, Tero Säkkinen, Anna Asplund websuunnittelu ja toteutus: Toni Alatalo websuunnittelu, grafiikka ja valokuvat: Tomi Hurskainen videot: Pekka Heinonen ja Kadonneen kaupungin työryhmä Ylva Lost ja hänen fiktiiviset reportaasinsa: Sini-Sisko Kalajoki koreografiat: Vaatu Kalajoki ja Pirjo Yli-Maunula puvustus ja lavastus: Marianne Sotti tuotantoassistentti: Maija Pihlaja tuottaja: Flow Productions / Pirjo Yli-Maunula

2812726631_288fc4f93e
2812726631_288fc4f93e

TAVOITTEET:

Elämyspuisto Oulu 2008 oli esitystaiteellinen hanke, jossa yhdistettiin (rooli)pelitekniikoita, teatteria ja site specific esitystä kaupunkitilassa. Päämääränä on vieraannuttaa kaupunkilainen omasta kaupungistaan niin, että se näyttäytyisi hänelle uutena, inspiroivana ja elämisen arvoisena. Käytännössä tämä tarkoitti yli viikon mittaisen esityksen luomista, jossa ympäristö ja katsoja/kokijan oma arki muuttuisi osaksi fiktiivistä kehystä. Tähän pyrittiin jakamalla tapahtuma kolmeen syvenevään tasoon, joiden kautta katsoja pääsi mukaan tapahtumaviikkoon kätkettyyn draamaan. Ensimmäisen taso houkutteli katsoja/kokijan elämyspuistoon ja muutti väärintulkintojen sekä näkökulmanmuutosten kautta kokemuksen Oulun arjesta ihmeelliseksi ja eksoottiseksi. Toisen taso veti maton ensimmäisen tason alta ja sai Oulu näyttämään keinotekoiselta rekonstruktiolta, kulissilta ja vei katsoja/kokijan syvemmälle hänen fiktiiviseen rooliinsa. Kolmannella tasolla katsojasta/kokijasta tuli osallistuja, joka osallistui Oulun pelastamiseen ja kehittämiseen. Tapahtumaviikon kokonaisdramaturgia oli suunniteltu niin, että tasolta edettiin toiselle kronologisesti mutta katsojalla/kokijalla oli mahdollista hypätä mukaan miltä tahansa tasolta, pysyä niin etäällä tai lähellä kuin halusi ja hyppiä tasolta toiselle – esitykset oli suunniteltu toimimaan myös sellaisenaan yksittäisenä esityksenä. Lukuun ottamatta Lehdistötilaisuutta (11.-12.9.), tässä tavoitteessa onnistuttiin erinomaisesti.

Yleisöpalautteen perusteella voi päätellä, että tapahtuma saavutti tavoitteensa. Se oli läsnä sekä katukuvassa ja mediassa ja muodosti noin viidentoista hardcore-katsojan sisäpiirin (jotka eivät olleet työryhmän kutsuvieraita). He kävivät kaikilla tasoilla – jotkut kaikissa esityksissä – ja saavuttivat tavoitellun efektin viikon mittaisesta sci-fi-leikistä.

ENSIMMÄINEN TASO: TURISMI

2812726721_15f8083a08
2812726721_15f8083a08

1. Media ja tiedotus

www.kadonnutkaupunki.nethttp://ylvalost.blogspot.comwww.facebook.com (Don Walsh)

* * *

Pitkän ajan tiedotus ja demo-toiminta

Aloitimme hankkeesta tiedottamisen jo elokuussa 2007, jolloin toteutimme ensimmäisen julkisen version Don Walshin kaupunkiretkestä ja esittelimme päähenkilö Don Walshin. Keväällä 2008 tapahtumaviikkoa työstäneen viikon mittaisen työpajan päätteeksi järjestimme julkisen klubimuotoinen demon Never Grow Old –baarissa 4.4.2008.

Internet-tiedotus / Virtuaaliesitys

Samalla avattiin Kadonneen kaupungin nettisivut ja julkistettiin viikon aikana kuvatut Kadonneen kaupungin mainosvideot You Tube -palvelimella. Niillä houkuteltiin asiakkaita (eli katsojia) eksoottiseen elämyspuistoon tyyliin: ”Oulu 2008, fantastisempi kuin fantasia, todellisempi kuin tosi”. Samassa yhteydessä Sami Henrik Haapala avasi Don Walshille oman profiilin Facebook-sivuille ja Walsh aloitti yhteydenpidon katsojien ja muidenkin kiinnostuneiden kanssa. Kesäkuussa 2008 nettisivut saivat uuden Oulun karttapohjaan perustuvan ilmeen, jossa matkakohdetta esiteltiin tarkemmin (ja yhä fantastisemmin). Samalla sivuilla julkaistiin myös elämyspuiston toimintaa seuraavan kuvitteellisen skandaalireportteri Ylva Lostin ensimmäinen reportaasi. Niitä kertyi hankkeessa yhteensä 11 ja kirjoittajana toimi näyttelijä Sini-Sisko Kalajoki. Syyskuun 3. päivänä Lost paljasti yleisölle, että elämyspuiston kohuttu keskushahmo Don Walsh on robotti. Seuraavat yhdeksän reportaasia julkaistiin päivittäin 6.-12.9. sekä Kadonneen kaupungin sivuilla että Ylvan fiktiivisen uutistoimiston K! Kaupunki News omilla sivuilla ylvalost.blogspot.com. Tapahtumaviikon aikana Lostin skandaaliuutisia levitettiin myös monisteina eri esitysten yhteydessä ja erityisesti Rotuaarilla, Oulun kävelykadulla. Kalajoki myös esiintyi Ylva Lostin roolissa mm. lehdistötilaisuuksissa ja muissa hankkeen tiedotukseen liittyvissä tilanteissa. Reportaasit olivat merkittävä osa fiktion kannattelua ja ne olivat väline kuljettaa elämyspuiston sisäistä draamaa julkisesti.

Kahden tason tiedotus

Sami Henrik Haapalaa haastateltiin sanomalehti Kavelan Peto-viikkoliitteessä (15.-21.8.) Don Walshin roolissa. Ylva Lostin raportteja (Lostin nimellä) julkaisivat myös kulttuurilehti Kaltio 4/2008 ja Oulun kulttuuritiedotuslehti Rumputus 4/2008.

Onnistuimme käyttämään internetin tarjoamia uusia kanavia tiedotukseen – ja mikä tärkeintä –

lehdistö lähti mukaan leikkiin. Tähän vaikutti voimakkaasti se, että tiedotus tapahtui kaiken aikaa kahdella tasolla, fiktiivisellä ja reaalisella tasolla. Emme salanneet mitään faktoja vaan ”vedätyksemme” oli läpinäkyvää.

Tiedotusyhteistyö ja soluttautuminen

Osa tiedotus-strategiaa oli myös soluttautua kaikkiin samanaikaisiin tapahtumiin Oulussa. OMVF – Oulun musiikkivideofestivaali 20.-24.8. toimi tapahtumamme testiajona. Sen eri tilaisuuksissa esiinnyimme roolihahmoissa ja esitimme ennakkoesityksiä kahdesta tulevasta esityksestämme (Don Walshin kaupunkiretki ja Huone). Olimme myös osa ohjelmaa Oulun taiteiden yössä 21.8.08, Oulun päivillä 5.-7.9. ja Huutomerkki-järjestön Muusajuhlilla 30.8. – 7.9.08.

Oheistuotteet

Merkittävän tekijä tiedotus-strategian onnistumisessa oli oheistuotteiden kuten logo-tarrojen, lennäkkien, julisteiden ja käsiohjelmien tarkkaan mietitty graafinen ilme sekä toiminnallinen merkitys: Lennäkki oli ”menolippu”, jolla sai lahjaksi yhden ilmaisen retken Info-kioskilta; käsiohjelma oli turistiopas, jonka avulla ”matkailija” saattoi suunnistaa elämyspuistossa.

2. Elämyspuiston avajaistilaisuus (teatteri-esitys)

Oulun kaupunginteatterin lämpiössä 6.-7.9.08 (kolme esitystä, yht. 88 katsojaa)

2898423580_73747ee2e8
2898423580_73747ee2e8

Elämyspuiston avajaistilaisuus on teatteri-esitys, jossa Don Walsh esittelee turistikohdetta ja vetää mukaansa paikalle sattuneen aidon oululaisen ”alkuasukkaan”. Henkilöiden orastava ihastus päättyy siihen, että oululainen antaa rukkaset Walshille, joka ei lopulta ymmärrä miten aitoja tunteita (ja ihmisiä) käsitellään. Esitys järjestettiin yhteistyössä Oulun kaupunginteatterin kanssa.

käsikirjoitus ja ohjaus: Janne Saarakkala

esiintyjät: ”Don Walsh” Sami Henrik Haapala, ”Oululainen” Sini-Sisko Kalajoki, Janne ”Villitsijä” Saarakkala, Jonna ”Madame” Wikström

lavastus ja puvustus: Marianne ”Style Creator” Sotti

3. Info-kioski

Oulun kävelykatu Rotuaarin aukiolla 6. – 13.9. (auki joka päivä, yht. 188 toteutunutta retkeä)

2812726501_e3bbf862d4_m
2812726501_e3bbf862d4_m

Saimme käyttöömme kävelykadun aukiolla sijaitsevan jäätelökioskin, josta rakensimme tapahtumaviikon sydämen. Siellä sijaitsi lipunmyyntipiste, neuvonta ja sieltä sai valita 19 retken menusta (1 – 7 €) oman tavan tutustua elämyspuistoon/Ouluun, sen asukkaiden tapoihin ja perinteisiin. Osa retkistä oli tehtäviä, jotka katsoja sai kirjekuoressa, osa tapahtui oppaan opastuksella. Tarjolla mm. leikkejä (seuraa johtajaa), aisti-retkiä (silmät suljettuina) ja kulttuuriretkiä (Oulun nähtävyydet ja taideteokset tulkittuna aivan uusilla, mielikuivituksellisilla tavoilla). Info-piste työntekijöineen toimi samalla eräänlaisena tilataideteoksena ja koko tapahtuman live-mainoksena. Kioskin visuaalista ilmettä muutettiin päivittäin.

kioskin & retkitarjonnan suunnittelu ja toteutus: Jonna Wikström ja työryhmä

kioskin visuaalinen ilme: Marianne Sotti

työryhmä: Toni ”Pyörittäjä” Alatalo, Juho Auer, Vaatu ”Toimintasankari” Kalajoki, Olli ”Teknikko” Kantola, Pekko ”Vastarannan Brutus” Koskinen, Tuomas Kortelainen, Janne Saarakkala, Anne ”Allergikko” Salmi ja Tero Säkkinen

4. Pelit

Läpi Kadonneen kaupungin (35 aktiivipelaajaa, kymmeniä sivupelaajia)

Pelaaminen piti yllä Kadonneen kaupungin maailmaa esitysten ulkopuolella, leikkien eri tavoin Oulun todellisuudella. Esitysten sijaan pelaamista varten oli suunniteltu pakallinen työkaluja fiktion tuottamiseen, kevyistä, "linssimäisistä" pelirooleista aina Oulun uudelleenmäärittelyn tekniikoihin asti. Pelisuunnittelu ulottui myös Info-kioskin retkitarjonnan suunnitteluun ja toteutukseen, sekä tapahtumaviikon sisäisen draaman kuljettamiseen.

Pelit olivat Kadonneelle kaupungille eräänlainen juuristo: ne alkoivat ennen tapahtumaviikkoa, ja kulkivat sen läpi kaupungin arkielämän seassa, tarjoten pelaajille syväluotaavan kokemuksen Kadonneesta kaupungista. Näkyvimpiä pelitapahtumia olivat Oulun taiteiden yön ohikulkijoiden kanssa käytyihin keskusteluihin perustuneet peli-iskut 21.8.08, poikkitaiteellinen Virityskuva-tapahtuma Rotuaarilla 7.9. ja osallistuminen Elämyspuiston päätösjuhlaan 13.9.

pelisuunnittelu ja -ohjaus: Pekko Koskinen

pelinvetäjät: Tomi Kujanpää, Laura Vallius, Juho Auer, Olli Kantola, Tuomas Kortelainen, Tero Säkkinen, Anna Asplund

TOINEN TASO: MAAILMANKUVAN MURTAMINEN, TERAPIA

1. Don Walshin kaupunkiretki

2812844961_3235c669cc
2812844961_3235c669cc

21.8. & 23.8. (kaksi esitystä Oulun musiikkivideofestivaalilla, joista toinen myös Oulun taiteiden yön ohjelmistossa, yht. 17 katsojaa)

8. – 10.9. (kolme esitystä, yht. 27 katsojaa)

Kevyesti osallistava kävelyretki johdatti katsojat Oulun keskustan halki. Don Walsh esitteli erilaisia kohteita ja kartoitti kysymysten avulla katsojien todellisuuskäsitystä ja sitä, mikä heistä on ”luonnollista” ja mikä ”keinotekoista”. Hankimme retkeä varten sisäänpääsyn kirkkoon, taloyhtiöihin sisäpihalle ja kouluun. Sen lisäksi retken varrelle oli upotettu esiintyjiä ja esityksellisiä elementtejä (kuten varoitustekstejä autojen ja kahviloiden ikkunoissa) ja näin luotiin toivottu efekti; koko kaupunki yksityiskohtineen muuttuu esitykseksi. Lopuksi Walsh osoitti katsojille elämyspuiston todellisen (keinotekoisen) luonteen, katsojien todellisen taustan (tulevaisuuden mistä he tulevat) ja teki heistä uskottujaan jakamalla salaisuuden: ”elämyspuisto on tuhoutumassa 11.9.”. Lopuksi katsojista rekrytoitiin osallistujia elämyspuiston pelastavaan Työpajaan.

käsikirjoitus ja ohjaus: Janne Saarakkala

päärooleissa: ”Don Walsh” Sami Henrik Haapala ja Laura ”Amidala” Ollikainen

avustajat: Vaatu ”Toimintasankari” Kalajoki, Pirjo ”Reykjavik” Yli-Maunula ja Info-kioskin työntekijät

2. Huone

21.-22.8. (12 esitystä Oulun musiikkivideofestivaalilla, joista toinen myös Oulun taiteiden yön ohjelmistossa, yht. 12 katsojaa)

8. – 10.9. (17 esitystä, yht. 16 katsojaa)

Real Deal –kaupan alakerrassa sijaitsevaan näyttelytilaan rakennettiin henkilökohtainen persoonahoito, johon pääsi yksi katsoja kerrallaan silmät suljettuina. 15 min hoito, jonka tunnelmapainotuksen kokija sai itse valita, sisälsi kahden tanssijan antamia kehollisia ärsykkeitä sekä tunto-, kuulo- ja hajuärsykkeitä. Näistä muodostui kokijan oma ”tanssi” tai matka, joka tarjosi kokijalleen uusia muistoja.

työryhmä: Vaatu Kalajoki, Pekko Koskinen, Pirjo Yli-Maunula

KOLMAS TASO: KATASTROFI, OSALLISTUMINEN

1. Lehdistötilaisuus

11. – 12.9. Radisson SAS hotellin kabinetti (kaksi esitystä, yht. 24 katsojaa)

2897581021_0fc7d45364
2897581021_0fc7d45364

Tämä oli Elämyspuisto Oulu 2008 toinen lehdistötilaisuus. Kohdeyleisönä olivat lehdistön edustajat sekä elämyspuiston toisen tason läpikäyneet katsojat. Aidosta ilmeestään huolimatta lehdistötilaisuus oli täyttä teatteria. Edeltävänä iltana Ylva Lost levittää netin kautta shokkiuutisen, että Don Walsh on kuollut. Selvittääkseen muitakin viikon aikana elämyspuiston todellista luonnetta koskevia huhuja, Kadonnut kaupunki järjestää lehdistötilaisuuden. Sen keskiössä on Don Walshin henkilö ja hänen pöydällä makaava ruumiinsa, ”hylätty käyttöliittymä”, joka herää eloon vain hetkeksi välittääkseen viimeisen viestin: ”Elämyspuisto tuhoutuu kymmenen minuutin kuluessa.” Yleisö vedetään mukaan odottamaan maailmanloppua – jota ei lopulta tulekaan. Paljastuu, että maailmanloppu oli Walshin vedätystä ja valta ja vastuu elämyspuiston ylläpidosta on annettu Työpajaan rekrytoitujen katsojien muodostamalle työryhmälle, jota vetää Pekko ”Vastarannan Brutus” Koskinen.

käsikirjoitus ja ohjaus: Janne Saarakkala

päärooleissa: ”Don Walsh” Sami Henrik Haapala, Pekko ”Vastarannan Brutus” Koskinen, Sini-Sisko ”Ylva Lost” Kalajoki, Janne ”Villitsijä” Saarakkala ja Jonna ”Madame” Wikström

2897581211_6f6e7ee23e_m
2897581211_6f6e7ee23e_m

2. Työpaja

13.9. Kulttuuritalo Valveen neuvotteluhuone (30 osallistujaa)

Siinä missä pelit leikkivät, Työpaja pui puolivakavissaan Oulun todellisuuden muuttamista, vaikka sitten fiktiivisin keinoin. Kadonnut kaupunki vapautti osallistujat katsomaan Oulua toisin silmin – kokeneille matkalaisille suunnattu työpaja otti tämä irtautumisen välineekseen, pohtien uutta tapakulttuuria, rituaaleja. Fiktio liikahti kohti todellisuutta: Voisiko kuvitelmillamme olla paikka arkipäivän seassa?

Vaikka päivän mittainen työpaja kulki esityksellisesti ottaen pinnan alla, ilman räiskyvää pintaa ulospäin, sen jäljet saattavat olla toteutuksista kauaskantoisimmat: Jos olet sattunut näkemään Oulussa jotain tavallisuudesta poikkeavaa viime aikoina, saattavat näkemäsi asian langat kulkea Työpajaan asti... ihan oikeasti.

suunnittelu ja ohjaus: Pekko Koskinen

3. K! Klubi: päätösjuhla ja palkintogaala

13.9. Never Grow Old (yht. 120 katsojaa)

Päätösjuhlassa palkittiin viikon aktiivisimmat ja rohkeimmat ”turistit” (katsojat/osallistujat), Kadonnut kaupunki luovutti virallisesti elämyspuiston ”vallankahvan” Työpajan osallistujille ja he esittelivät puolestaan visionsa uudeksi Ouluksi. Seuraavaksi Don Walsh houkuteltiin ja maaniteltiin palaamaan ”käyttöliittymäänsä”, johon palattuaan hän ryhtyy illan dj:ksi.

suunnittelu ja toteutus: Janne Saarakkala, Vaatu Kalajoki, Marianne Sotti ja Sami Henrik Haapala

2813693536_e44524d93d_m
2813693536_e44524d93d_m

TILAUSNÄYTÖS

Varsinaisten esitysten lisäksi Sami Henrik Haapala, Pekko Koskinen, Vaatu Kalajoki ja Pirjo Yli-Maunula toteuttivat Kadonneen kaupungin tilausnäytöksenOulu 15 – hankkeelle 11.9.

YHTEISTYÖTAHOT JA NIIDEN ROOLIT Yritysyhteistyömme jakautui neljään kategoriaan, joista kahdella ensimmäisellä oli myös sisällöllistä merkitystä.

  1. Info-kioskien retkikohteet. Retkien ideana oli viedä katsojia suoraan erilaisiin liikkeisiin tutustumaan vuoden 2008 alkuperäiskulttuuriin, tarjontaan ja paikallisiin herkkuihin – joille tietenkin keksittiin jokin uusi merkitys. Siitä hyvästä, että toimme liikkeille uusia asiakkaita, saimme muuttaa heidän tilansa ja toimintansa osaksi esitystämme ja liike antoi katsojille maistiaisia. Tämän lisäksi mm kuvataiteilijat lahjoittivat kukin yhden taideteoksen jaettavaksi Palkintogaalassa – ja heidän työhuoneensa oli yksi ”taideretkemme” kohteista.
  • Kuvataiteiloiden työhuone: Pekka Homanen, Anja Kurikka ja Pekka Viljamaa
  • Suklaakauppa Nelituulia Oy
  • Paulan Koju ky (jäätelökioski, jossa Info-kioski sijaitsi)
  • Kirjakahvila Nispero
  • Oulun kauppahalli
  • Café Kuluma (joka suunnitteli elämyspuiston matkailijoille oman Oulu 2008 – drinkin)
  • Café Saara
  1. Tahot, jotka ”majoittivat” esityksiämme tai osia niistä:
  • Oulun kaupunginteatteri
  • Kulttuuritalo Valve
  • Real Deal
  • Never Grow Old
  • Finnkino Oulu (yksi valaistu julistepaikka)
  • Radisson SAS Oulu
  • Oulun ev. – lut. Tuomiokirkkoseurakunta
  • Åström
  1. tiedotusyhteistyö eri tapahtumien kanssa:
  • OMVF – Oulun Musiikkivideofestivaali
  • Oulun Taiteiden Yö 2008
  • Huutomerkki – Muusajuhlat
  • Oulun päivät
  1. Materiaalisen avun tarjoajat
  • Katja Iljana: vaatemerkit Kiks ja Locksteady
  • Goalas hyvän olon keskus
  • Huoneistokeskus
  • J. Kärkkäinen Oy
  • Kahvila-konditoria Onni
  • Kanresta Oy
  • Mannerheimin lastensuojeluliiton Pohjois-Pohjanmaan piiri ry.
  • Oulun kaupungin turisti-info
  • Oulun Osuuspankki
  • Oulun kaupungin teknisen keskuksen karttapalvelut
  • Yves Rocher

Hanketta tukivat 2007 – 2008: Alfred Kordelinin säätiö, Jojo – Oulun tanssin keskus / Pohjoinen tanssin aluekeskus, Valtion Näyttämötaidetoimikunta, Valtion Tanssitaidetoimikunta, Samuel Huberin säätiö, Pohjois-Pohjanmaan maakuntarahasto

Esitys oli osa Todellisuuden tutkimuskeskuksen tutkimussuunnitelmaa 2008: Katsoja-kokijan keho esityksessä.

Hankeesta toteutettiin jatko-osa Kadonnut kaupunki esittää: Elämyspuisto Turku 2011, osana Turku 2011 kulttuuripääkaupunkihankeen ohjelmaa. Katso myös Flow Productions.