Ranja.jpg

Lokakuussa ensi-iltansa saavan RMEO & ULIA -esityksen toinen ohjaaja on 9-vuotias Ranja Omaheimo. Ranja tuli työryhmäämme mukaan viime syksynä julkaistun avoimen haun kautta. Ranjan äiti löysi ilmoituksen TTK:n nettisivuilta ja ehdotti ohjaamista Ranjalle. Alkuun ajatus pelotti mutta pienen pohdinnan jälkeen alkoi tuntua mahdolliselta. Ranjalla on aiempaa kokemusta näyttelemisestä kahdessa elokuvassa. Ajatus ohjaamisesta jännitti, koska sitä ei ole aiemmin tullut tehtyä. Ensimmäisten työpajojen jälkeenkin vielä tuntuu hieman hassulta olla “toisella puolella”.

Alkuvuodesta työryhmässä Ranjan ohjattavaksi valittiin Romeon ja Julian ensitapaaminen naamiaisissa. Huhti-toukokuun vaihteessa pidetyissä työpajoissa käytiin kohtausta läpi ja tehtiin erilaisia harjoituksia. Yksi Ranjalle annetuista kotitehtävistä oli tuoda esineitä, jotka “halusivat tulla mukaan työpajaan”. Sama tehtävä oli annettu myös esityksen toisille ohjaajille Stellalle ja Ruslanille. Ranjan mukana työpajoihin tulivat kaksi Barbieta ja epävireinen kantele. Ne tuntuivat oikeilta tavaroilta ottaa mukaan. Ne myös tulevat tavalla tai toisella osaksi Ranjan ohjausta.

Romeo ja Julia on vanha ja kaunis tarina, mutta ei sinänsä lukeudu Ranjan lempitarinoihin. Ensimmäisellä lukukerralla osaa tekstistä oli vaikea ymmärtää, mutta Ranja ajatteli, että epäselvät asiat tulevat varmasti selkiytymään. Työpajojen jälkeen Ranja on jatkanut kohtauksen suunnittelua yhdessä työryhmäläisemme Talvikki Eerolan kanssa.

Ilon äänet ja rap-musiikki

Yhdessä Talvikin kanssa on pohdittu muun muassa erilaisia kysymyksiä, joita työryhmäläiset ovat esittäneet Ranjalle. Esityksen äänisuunnittelusta vastaavan Antero Kempin kysymys koskee kohtauksen äänimaailmaa: miltä jokin tunne voisi kuulostaa?

Ranjan kohtauksessa ilo on vallitseva teema. Ranjalle taas Linnanmäen äänistä tulee iloinen olo. Pohdinnassa on, voisiko Linnanmäen ääniä nauhoittaa ja sitä kautta luoda ilon tunnetta kohtaukseen.

Toisena tärkeänä ääni- ja musiikkielementtinä kohtaukseen tulee rap-musiikkia. Alunperin Ranja halusi mukaan valmista rap-musiikkia, mutta Talvikki ehdotti musiikin tekemistä itse. Siitä idea Romeon ja Julian omasta rapista lähti liikkeelle. Rap-kappaleita ideoitiin improvisoimalla työpajassa. Jokainen työryhmäläinen teki myös oman rapin, joista Talvikin kanssa Ranja on työstänyt kohtaukseen tulevan lopullisen rap-kappaleen.

Barbiet näyttelijöinä

Alkuperäisestä Romeo ja Julia -näytelmän ensimmäisestä näytöksestä tärkeiksi kohtauksiksi ovat nousseet Romeon kiusoittelu tämän ihastuksesta Juliaan, Romeon ja Julian ensitapaaminen ja näytöksen lopussa olevat juhlat. Barbiet saavat kohtauksessa omat roolinsa.

Jokaisella näyttelijällä tulee olemaan hänen henkilöhahmoaan edustava Barbie, jonka kautta osa repliikeistä näytellään. Tällä hetkellä Ranja on mieltynyt työryhmässä Iida-Maaria Lindstedtin ehdotukseen, jossa Barbiet puhuvat kohtauksessa vain vaikeista asioista, joita ihmiset eivät uskalla sanoa. Työryhmäläisten kanssa on myös juteltu paljon siitä, minkälaisia Romeo ja Julia ovat ihmisinä ja minkälaisia he olisivat nukkeina. Ranjalle Romeo on ihmisenä surullinen, mutta nukkena iloisempi, ja Julia taas ihmisenä iloinen, mutta nukkena surullinen.

Romeon hahmossa tulee Ranjan mielestä selvemmin esiin henkilön ristiriitaisuus, koska suvun puolesta Juliaa pitäisi vihata, mutta itse Romeo kuitenkin rakastaa tätä. Julia taas ei vaikuta niin rakastuneelta kuin Romeo, koska aiheuttaa tälle sydänkipuja.

Ohjaaminen on tuntunut kivalta alusta alkaen ja Ranja odottaa innolla syksyä, että pääsee jatkamaan. Luottamus siihen, että työryhmäläiset tulevat näyttelemään hyvin ja osaavat vuorosanansa, on vahva. Tosin sitä, osaavatko työryhmäläiset räpätä, Ranja ei ole vielä ottanut huomioon, mutta uskoo, ettei se tule tuottamaan ongelmia.

Kesän aikana Ranja aikoo vielä lukea tekstiä ja miettiä kysymyksiä, joita työryhmäläiset ovat hänelle esittäneet. Kuten: Mitä kontti merkitsee? Miten iloa saa välittymään? Minkälainen henkilöhahmo Romeo on ihmisenä ja minkälainen nukkena? Millaiset säännöt nukeille voisi laatia?

Saara Moisio Tiedottaja TTK

Lue lisää RMEO & ULIA -esityksen valmistumisesta:

RMEO & ULIA: Esittelyssä ohjaaja Stella Sandström Ennakkoluuloista - kielteisestä myönteiseen RMEO & ULIA - Toisten näkeminen?