HBL_131014.jpg

Syksyn 2014 ensi-ilta RMEO & ULIA herätti laajasti kiinnostusta mediassa. Ennakkomainintoja oli mm. Helsingin Sanomat 13.9.2014 "HS poimi kiinnostavimmat esitykset syksyn teatteritarjonnasta", Suna Vuori.

Yle Uutiset klo 18:00 1.10.2014 kulttuuriuutisissa käsittelyssä Mad House Helsinki ja ensi-illat RMEO & ULIA sekä Anna Estariolan Ventriloquized. (ohjelma katsottavissa YLE Areenassa 31.10.2014 asti)

Helsingin uutiset 8.10.2014 "Mad House näyttää esitystaidetta Suvilahdessa", Jussi Vehkasalo.

Yle 1 Strada 10.10.2014 "Teatteria vai terapiaa?":

Mitä tapahtuu, kun teatterin tekemisen konventoista vapaa amatööri näyttää oman todellisuutensa lavalla. Stradan jutussa pääsevät ääneen RMEO & ULIA -esityksen ohjaajat, 9-vuotias Ranja Omaheimo, tšetšenialainen, paperittoman pakolaisen asemassa ollut Ruslan Kantaev, mielenterveyskuntoutuja Stella Sandström, sekä TTK:n tutkimusvastaava Tuire Tuomisto.

Arvioita ilmestyi skenet.fi-sivustolla, Helsingin Sanomissa ja Hufvudstadsbladetissa

www.skenet.fi 9.10.2014 "RMEO & ULIA: Shakespeare-klassikko alistuu hiljaisten ihmisten äänitorveksi", Matti Tuomela:

Esitys siis vaikuttaa katsojaansa asettamalla hänet konkreettisesti toisen ihmisen asemaan. Huomio kiinnittyy näin katsojan omaan arvomaailmaan, etiikkaan ja ennakkoluuloihin. - - Rmeo & Ulia on taidekokemus, jonka tarkoitus ei ole tuottaa pelkästään mielihyvää. Se haastaa katsojan kärsivällisyyden ja empatiakyvyn, asettaa hänet vieraan ihmisen saappaisiin sekä muokkaa lopulta katsojan käsitystä todellisuudesta.

Helsingin Sanomat 11.10.2014 "Uusi versio Romeo ja Julia -klassikosta kouraisee syvältä", Maria Säkö:

Harvoin klassikkoa tai edes teatteria tehdään näin toisista näkökulmista. Harvoin kuljetaan näin päättäväisesti taidemaailman ja yhteiskunnan valtarakenteita vastaan ilman turhaa uhoa. Ihmisarvo ei ole nykyisessä Suomessa kaikille sama. Lapsi, mielenterveyskuntoutuja ja sotaa paennut tšetšeeni eivät väännä vallan kahvaa, mutta TTK:n esityksessä valta on annettu heille. Siten kokemus on hohoavan sijaan suorapuheinen ja arvaamattoman, sydäntä särkevän kaunis.

Hufvustadtsbladet 13.10.2014 "Rmeo & Ulia lånar oss sin verklighet", Sonja Mäkelä:

Mycket kan sägas om det innovativa projektet med sina uttryckt sociala premisser, men ja imponeras mesta av föreställningens ärlighet – här har ingenting censurerats – och dess genuina försök att vara sina regissörer trogen, så långt som det bara är möjligt. Att inom konsten lyfta fram samhällets osynliga grupper är inget nytt eller unikt, men Todellisuuden tutkimuskeskus gör det inte genom att lyfta upp dessa på scenen för att vi ska se (på) dem, utan genom att låta dem visa hur de ser. - - Det jag känner efter nittio minuter i blåsten är tacksamhet och ödmjukhet.

Kulttuurivihkot.fi 20.10.2014 "Näkyvää todellisuutta taivasalla", Maarit Haataja

Yleisö istuu ulkona viileässä, pimeässä syysillassa. Asetelma on oiva, yleisölle tulee tirkistelijäolo, edessämme oleva kontti on ainoa valo lähistöllä. Meidän on pakko katsoa heitä, joita emme ehkä ole huomanneet. Ulkopuoliset, kylmään sivuun jääneet, ovat keskiössä, lämpimässä, kun me hytisemme. Pieni, kotelomainen kontti symboloi myös yhteiskunnan vähemmistöille asettamia lokeroita.

Ulkoilma herätti aistit myös aivan eri tavoin etsimään esityksestä jonkinlaista taiteen paloa lämmittämään. Ja sitä löytyi. Kenties se, että näytelmä on muodostunut työryhmätyyliin ja pohdiskellen, on vaikuttanut positiivisesti myös näyttelijätyön innostukseen ja tuoreuteen. RMEO & ULIAssa on yritystä ja oivallusta.

Yleisön joukossa oli myös bloggaajia.

Kujerruksia 10.10.2014 "Lavalta: RMEO & ULIA (Todellisuuden tutkimuskeskus // Mad House):

Onneksi hetken hengitystauon jälkeen mieleen alkaa kuitenkin nousta myös rakkaudellisia ajatuksia Kerro rakkaudesta -installaation jäljiltä. Ja Julialle kirjoitetun kirjeen jälkeen. Rakkauskin on mahdollista, jos sen eteen tekee töitä. Kiitos Todellisuuden tutkimuskeskukselle ajatteluttavan esityksen luomisesta. Ainut mitä jäin kaipaamaan oli tilaisuus antaa aplodit.

extempore.fi 13.10.2014 Henkisesti rikas: "Aidosti koskettanut RMEO & ULIA"

Toppatakissa, viltti jalkojen päällä ja kuuma mehumuki kädessä huomasin pian unohtavani ympäröivän tihkusateen ja uppotuvani koskttavaan tarinaan. - - Ohjaajat ovat tavoittaneet kokeilevalla tulkinnallaan Shakespearen näytelmän romanttisen ja traagisen hengen mielestäni todella onnistuneesti. Esityksen jälkeen mielessäni on pyörinyt, kuinka rakkaus luo rakkautta, viha vihaa ja raakuus raakuutta. Ja joskus surusta ja rumuudesta syntyy jotakin hyvin kaunista kuten RMEO & ULIA.