RMEO & ULIA –
Toisten näkeminen
2014

Rmeo & Ulia -merkki

 

RMEO & ULIAShakespeare. Villapaita. Barbie. Sotilas.

Kontti. Hulluus. Lapsi. Tšetšenia.
Eli esitys, jossa pidetään kolmea villapaitaa päällekkäin, tanssitaan tšetšeenitansseja, kun
samaan aikaan toisaalla Barbie ja Ken pussaavat 11 kertaa kolmessa ja puolessa minuutissa.
Kontissa, Suvilahden takapihalla.

Lokakuussa ensi-iltansa saavassa nykyteatteriesityksessä ohjaajan paikalle astuvat ihmiset, jotka eivät itsestäänselvästi saa puheenvuoroa Suomessa vuonna 2014. Ranja Omaheimo, Stella Sandström ja Ruslan Kantaev edustavat ulkopuolisia, näkymättömiä, toisia. Kohtauksillaan he tuovat yleisön eteen oman näkemyksensä ympäröivästä maailmasta ja valtakulttuurista.

Esityksessä William Shakespearen Romeo ja Julia -näytelmää käytetään välineenä näkemiselle.

“Kun kävelee kerjäläisen ohitse, leikkii ettei näe sitä, ettei ole olemassa itse. Niin ku väistää sitä katseella…”
”…Mä maalasin seiniä kotona, ja valot oli päällä tosi myöhään. Yhtäkkiä tulee tunne, että mua katsotaan. Käännyn ja katson, siellä koiranulkoiluttaja vilkuttaa. En tiedä kuinka kauan se oli seisonut siellä ja katsellut. Niin kuin oman tilan, kodin, rajat olis hävinneet ja olis julkista omaisuutta…”
”…Mun tytär lähti kouluun ja mä katsoin sen tietämättä aina ikkunasta kun se lähti, seurasin katseella niin kauan, kunnes se hävisi näkyvistä…”
”…Metrossa, tosi huvittavaa, se nainen käänsi päänsä katsoakseen pois, mutta näki ikkunasta oman peilikuvansa, ja sit sen piti leikkiä et se ei nää sitä…”
”…Näkeekö kuolleet meidät?”

Työryhmän tavoitteena on nostaa esityksen kautta näkyviin ilmiöitä ja ihmisryhmiä, jotka ovat huomaamattomia tai joista olemme vieraantuneet. Sellaisia, joita emme enää näe, esimerkiksi lapset, mielenterveyskuntoutujat ja maahanmuuttajat.

”Miten sinä näet minut, mitä sinä et näe?”

Ensi-ilta: 8.10.2014 klo 20.00
Muut esitykset:
9.10. klo 20.00
10.10. klo 20.00
11.10. klo 19.00 ja klo 22.00
12.10. klo 19.00 ja klo 22.00
14.10. klo 20.00
Paikka: Kontti Suvilahden aukiolla, Kaasutehtaankatu 1, Helsinki.
Liput toimituskuluineen alkaen: 22 / 13,50 € (www.tiketti.fi)
Ryhmät vähintään 10 henkeä 10 € / hlö ja ryhmän yhteyshenkilö ilmaiseksi. Varaukset: info@todellisuus.fi.
Esitys on osa Mad Housen ensimmäisen kauden ohjelmistoa.

Lippuja saa esitysiltoina Mad Housen lipunmyynnistä Tiivistämö-rakennuksesta. Pyydämme katsojia kokoontumaan lipunmyyntiin ennen esityksen alkua. Viemme kaikki siitä yhteisesti esityspaikalle.

Yleisö on esityksen aikana ulkona, joten pukeutuminen sääolosuhteen huomioiden on suositeltavaa. Tarjolla on vilttejä, istuimia ja lämmintä juomaa!

Esitys perutaan jos sääolot ovat aivan mahdottomat. Peruuntumisesta ilmoitetaan lipun ostaneille sekä nettisivuilla ja facebookissa. Peruttuun esitykseen ostetulla lipulla saa tulla johonkin toiseen esitykseen. Jos muut esitykset eivät sovi saa rahat takaisin. Tässä tapauksessa tulee olla yhteydessä sähköpostitse osoitteeseen info@todellisuus.fi.

OHJAAJAT
RANJA OMAHEIMO 9-vuotias lapsi
STELLA SANDSTRÖM mielenterveyskuntoutuja
RUSLAN KANTAEV paperittoman asemassa ollut tšetšenialainen

Lue ohjaajista ja heidän suunnitelmistaan TTK:n blogista

Lehdistökuvia esityksestä

Työryhmä: Talvikki Eerola, Iida-Maaria Lindstedt, Risto Santavuori, Timo Torvinen ja Tuire Tuomisto (tutkimusvastaava)
Esitysdramaturgia: Tuire Tuomisto
Äänisuunnittelu: Antero Kemppi

Työryhmä:

Tutkimusvastaava: Tuire Tuomisto, näyttelijä
Toisten näkeminen –esityksen tutkimusvastaavana toimii näyttelijä (FIA) ja esitystaiteilija Tuire Tuomisto (s.71). Hänellä on laaja-alainen kokemus nykyteatterin kentältä niin näyttelijänä kuin omien esitysten laatijana ja kansainvälisten produktioiden koolllekutsujana ja organisoijana. Tuomisto on työskennellyt vapaissa ryhmissä vuodesta 2002. Hänen viimeisimpiä töitään ovat Die Guten Leute Freiburgin Kaupunginteatteri/Club Real -ryhmä (Saksa 2013), jossa hän toimi näyttelijänä ja valmisti oman soolon esitykseen. ValtimonTeatterin Nykyhetki –festivaalille hän ohjasi ja käsikirjoitti trilogian 1.osan (2013).

Talvikki Eerola, teatteri-ilmaisun ohjaaja, esitystaiteilija
Talvikki Eerola (s.1988) on vuonna 2012 Metropolia Ammattikorkeakoulusta valmistunut teatteri-ilmaisun ohjaaja, jolla on laaja kokemus esittävän taiteen kentältä. Hän työskentelee aktiivisesti produktioissa näyttelijänä, tanssijana ja muusikkona. Esiintymistyön lisäksi Eerola opettaa teatteri-ilmaisua lapsille ja aikuisille. Vuonna 2012 Eerola perusti ryhmän, joka tekee kaupunkitilaan sijoittuvia kaupunkilaisia osallistavia esityksiä, joissa yhdistyvät musiikki, teatteri ja tanssi. Eerola esiintyy laulajana ja pianistina trio-kokoonpanossa, jossa hän myös sanoittaa ja säveltää. Vuodesta 2012 lähtien Eerola on ollut esitystaiteen ryhmä Todellisuuden tutkimuskeskuksen jäsen. 2012-2013 Eerola on mukana tutkimussuunnitelmassa Utooppinen todellisuus (projekteissa Lasten valta ja Utopiakonsultaatio), jossa hän toimii esiintyjänä, työpajaohjaajana ja menetelmien kehittäjänä.

Antero Kemppi, äänisuunnittelija, muusikko
Antero Kempillä (s.1987) on vuosien kokemus niin äänisuunnittelijana, muusikkona, säveltäjänä kuin esiintyjänä erilaisissa teatteri- ja tanssiproduktioissa. Kemppi on kitaristina eri bändikokoonpanoissa ja tekee monipuolisia projekteja äänten ja musiikin parissa. Kemppi on työskennellyt paljon mm. Helsingin Kellariteatterissa ja nyt aktiivisesti kulttuuriosuuskunta Kokemon riveissä.

Iida-Maaria Lindstedt, näyttelijä
Iida-Maaria Lindstedt (s.1984) on valmistunut näyttelijäksi Pietarin Teatteriakatemiasta vuonna 2010 ja teatteri-ilmaisunohjaajaksi Turun Taideakatemiasta vuonna 2012. Lindstedt työskenteli 2009–2012 Kajaanin kaupunginteatterissa näyttelijänä, jonka jälkeen hän on toiminut Helsingissä freelancerina esiintyjänä, ohjaajana, opettajana ja tuottajana. Lindstedt on ollut mm. perustamassa Helsinki International Theatrea (2007), toiminut venäläisen nykyteatterin festivaalin ”Russian Nights” taiteellisena johtajana vuodesta 2010 ja kiertänyt omalla mielenterveyskuntoutujille suunnatulla runomonologillaan ”Mihin kauriit katosivat?” hoitolaitoksissa ympäri Suomea vuodesta 2011.

Risto Santavuori, kulttuuripedagogi
Risto Santavuori (s. 1954) on kirjoittaja, kulttuuripedagogi ja tajunnallisten prosessointimenetelmien kouluttaja, jonka työskentely kohdistuu todellisuuden tunnistamiseen ja sitä koskevien havaintojen ja kokemusten uudistamiseen taidetta soveltavien menetelmien ja esityksellisten lähestymistapojen avulla. Santavuori on ollut mukana Todellisuuden tutkimuskeskuksen toiminnassa vuodesta 2004 (jäsenenä vuodesta 2009.) Hän on osallistunut viime vuosien aikana lukuisten esitysten, työpajojen ja koulutusten suunnitteluun ja ohjaamiseen sekä kirjoittanut Todellisuuden tutkimuskeskuksen julkaisuihin.

Timo Torvinen, näyttelijä, teatteri-ilmaisun ohjaaja, teatteriteknikko
Timo Torvinen (s. 1981) on työskennellyt vapaissa teatteriryhmissä teatteriohjaajana, käsikirjoittajana, dramaturgina, näyttelijänä, teknikkona ja opettajana vuodesta 2004. Torvinen valmistui teatteri – ilmaisun ohjaajaksi Keski – Pohjanmaan ammattikorkeakoulusta vuonna 2010. Hän perusti Haapaveden Opistoon Teatteri- ja elokuvataiteen ja Näyttelijantyön ja teatteritaiteen koulutusohjelmat ja toimi koulutuslinjojen vastaavana lehtorina vuosina 2009 – 2012. Syksyllä 2012, Torvinen lähti mukaan Taittuu ry:n vankilateatterin pilotointihankkeeseen ja toteutti KaleVala esityksen Ojoisten avovankilan miesvankien kanssa, joka esitettiin Hämeenlinnan kaupunginteatterissa keväällä 2013.RMEO & ULIA
Shakespeare. Pullover. Barbie. Soldier.

Container. Madness. Child. Chechenya.
A performance with three pullovers and Chechenian dances meanwhile elsewhere Barbie and Ken kiss 11 times in three and half minutes.
In a container, at the backyard of Suvilahti.

In October a contemporary theatre performance becomes directed by people who are not obviously granted floor in Finland in 2014. Ranja Omaheimo, Stella Sandström and Ruslan Kantaev represent outsiders, invisible, others. Their scenes bring in front of the audience their perception of surrounding world and culture.

In the performance William Shakespeare’s Romeo and Juliet is used as a tool for seeing.

”When one passes by a beggar, one plays that one doesn’t see it, that one does not exist. Like you evade it with your gaze…”
”…I was painting walls at home really late and lights were on. Suddenly I feel that someone is looking at me. I turn and look, there someone taking out a dog is waving. I don’t know how long it had stood there and gazed. Like the boundaries of your own space, home, had disappeared and you would be public property…”
”…My daughter left for school and I looked after her always without she knowing it, I followed with my gaze as long as she disappeared from the sight…”
”…In a metro, quite funny, the woman turned her head away, but saw from the window her own reflection, and then she had to pretend that she does not see it…”
”… Do dead people see us?”

With the performance the working group wants to bring forth groups of people and phenomena, which are invisible or from which we have alienated ourselves. Such as we don’t see anymore, for example children, people recovering from mental health problems and immigrants.

”How do you see me, what don’t you see?”

Premiere: 8.10.2014 at 8 pm
Other performances:
9.10. at 8 pm
10.10. at 8 pm
11.10. at 7 pm and 10 pm
12.10. at 7 pm and 10 pm
14.10. at 8 pm
Place: Container at the yard of Suvilahti, Kaasutehtaankatu 1, Helsinki.
Tickets from: 22 / 13,50 € (www.tiketti.fi)
Performance is part of the first season of Mad House.

DIRECTORS
RANJA OMAHEIMO 9 year old child
STELLA SANDSTRÖM person recovering from mental healt problems
RUSLAN KANTAEV a Chechenian who has had the status of undocumented migrant in Finland

Press photos

Performance dramaturgy: Tuire Tuomisto
Sound design: Antero Kemppi

Working group

Head of the research: Tuire Tuomisto, actress
Tuomisto (b. 1971) is an actress and performance artist. She is highly experienced in the field of contemporary theatre, both as an actress and in realizing her own projects and inviting and organizing international projects, and she has been working with independent theatre groups since 2002. Her latest works are Die Guten Leute in Freiburg City Theatre with Club Real (Germany 2013), where she performed and made her own solo, and she wrote the script and directed the first part of the Nykyhetki festival trilogy in ValtimonTeatteri in Helsinki (2013).

Talvikki Eerola, drama instructor, performance artist
Eerola (b. 1988) graduated as a drama instructor from Metropolia University of Applied Sciences in 2012. She has a wide experience in the field of performing arts and is actively working as an actress, dancer and musician. In addition to her work in performances she also teaches drama studies to children and adults. In 2012 Eerola founded a group that produces participatory performances which combine theatre, music and dance in public spaces around the city. She performs as a singer, pianist and songwriter in a musical trio, and since 2012 she has been part of Reality Research Center’s Utopian Reality project as a performer, instructor and developer of methodologies.

Antero Kemppi, sound designer, musician
Antero Kemppi (s. 1987) has years of experience as sound designer, musician, composer and performer in different theatre and dance productions. Kemppi performs as guitarist in different bands and does versatile projects with sound and music. Kemppi has worked among others in Kellariteatteri in Helsinki and at the moment in culture cooperative Kokemo.

Iida-Maaria Lindstedt, actress
Lindstedt (b. 1984) graduated as an actress from the Theatre Academy of St. Petersburg in 2010 and as drama instructor from the Arts Academy at Turku University of Applied Sciences in 2012. She worked from 2009 to 2012 as an actress in Kajaani City Theatre, and since then as a freelance performer, director, teacher and producer in Helsinki. She is one of the founders of Helsinki International Theatre (2007) and has been the artistic director of Russian Nights, the festival of Russian contemporary theatre in Helsinki, since 2010. In 2011 she began touring with her own monologue Mihin kauriit katosivat?” (Where did the deer disappear?) for mental health rehabilitators in institutions around Finland.

Risto Santavuori, cultural pedagogue
Santavuori (b. 1954) is a writer, cultural pedagogue and an instructor of methodologies for cognitive processes. His work concentrates on renewing observations and experiences of reality by applying artistic and performative methods, and he has been part of Reality Research Center since 2004 (as a member since 2009). In recent years he has participated in planning and directing various performances, workshops and training events as well as writing for Reality Research Center’s publications.

Timo Torvinen, actor, drama instructor, theatre technician
Timo Torvinen (b. 1981) has worked as a theatre director, scriptwriter, dramaturge, actor, technician and teacher in independent theatre groups since 2004. He graduated as a drama instructor from the University of Applied Sciences at Centria University of Applied Sciences in 2010. In Haapavesi Folk High School he founded the Theatre and film study and Acting and theatre art programmes, and he also worked as the lecturer of these courses during 2009 and 2012. In autumn 2012 Torvinen joined the pilot project for Taittuu Ry’s prison theatre and produced a performance with the male prisoners in Ojoinen prison. This was performed in Hämeenlinna City Theatre during spring 2013.